Glasögd/glosögd häst

Åh alltså jag har suttit och googlat vad det är för skillnad mellan glas och glosöga men inte kommit fram till ett skit egentligen. På wikipedia står det att glosöga är när ögat är utåtstickande, dock står det ingenting om häst. Sedan läste jag att glosöga är när iris är mindre så att ögonvitan syns och att en hinna eller något runt om ögat är vit. Sedan står det också att det är när en hästs öga är blå och att det står det på blåögdas pass. Dock står det överallt att glasöga är när iris är blått vilket jag alltid har trott. Så när jag hör/ser något säga/skriva glosögd om en häst med blå iris blir jag alltid lika fundersam. Har någon ett riktigt bra svar på detta med en länk till en säker källa vore det super! Det är ju faktiskt vanligt med glosöga/glasöga så man tycker ju det borde finnas mer kunskap och fakta om detta. Eller är det så att det är samma sak gällande häst? Åh hjälp mig :(

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0